Alexander Ruperti: Cesta k vědomí bytostného Já
Druhé zrození
Prvních dvacet osm let je charakterizováno rozvíjením faktu bytí
konkrétní lidské bytosti, ale zároveň je to přípravné období, prenatální
perioda neboli doba těhotenství, během níž se chystá zrod druhé podstaty
celistvé lidské bytosti, kterou je možné charakterizovat slovy individuální,
duše, idea, antiteze, nezávislost a obecně reakce.
Pojem "reakce" má mimořádný význam v psychologii i v astrologii, kde
slouží ke správnému pochopení významu progresí mezi dvaceti osmi a padesáti
šesti lety. Jungova škola používá velmi specifický termín "kompenzace", který
má však omezený a spíše technický význam, jenž jen částečně vyjadřuje to, co
pod pojmem "reakce" rozumím já.
Z humanistického pohledu nejniternější podstata individua vystupuje jako
reakce proti tradičním, kolektivním a sociálním prvkům předchozích generací,
které ovládly první životní etapu. Většina lidí proti kolektivním faktorům
nezaujímá nijak vyhraněný postoj. Zůstávají tvory kolektivními a pokračují v
tradicích svých rodin a lidského pokolení - jsou mluvčími svého prostředí. To,
co nazývají pojmem "já", je pouze produktem hodnot tohoto prostředí. Oni sami
ve skutečnosti žádnou individualitu a samostatnost nemají. Nicméně tam, kde
"reagují", se počínají individualizovat a vydělovat. Jestliže jejich reakce
není nic jiného a nespočívá v ničem jiném než v pouhém popření a vzpouře,
znamená to, že kolektivní faktor stále převažuje, avšak v negativní podobě.
Tato pseudoindividualita je pouze otrokem vlastního odporu vůči tomu, co bylo
dříve svůdné. Skutečná osobnost "reaguje" ne tím, že prostě oponuje
kolektivnímu, ale tím, že buduje na svém, individuálním pohledu nové základy
existence, které jsou jeho vlastní.
Skutečnou "individualitu" charakterizuje to, že spočívá na ideách,
na přítomnosti myšlení, nikoli již na prostém emotivním odporu. Můžeme říci, že
idea je antitezí faktu, podobně jako je myšlení antitezí citu.
Antiteze samozřejmě neznamená popření teze. Je to nové logické tvrzení, které
přináší nový úhel pohledu. Má-li toto nové hledisko nějaký vztah k východisku
(tezi), to ukáže až syntéza. Avšak zpočátku se antiteze jeví vždy jako něco
zcela nového. Podobně se také idea či představa ideálního stavu obvykle nejprve
jeví jako naprosto odlišná od faktu. Ideje stojí proti faktům existence:
jedinec bojuje proti kolektivním hodnotám, nezávislost se zdá být v protikladu
k závislosti, individualismus násilně popírá fakta kolektivního života.
Během druhého životního cyklu (dvacátý osmý až padesátý šestý rok) tedy
vidíme buď ustrnutí sociálního jedince v intencích tradic předchozích generací,
nebo vášnivý boj proti nim (který se často zvrhne v neurózu či depresi), anebo
rozvoj individuální základny existence ležící na úrovni odlišné od fyziologické
roviny, kterou však ovlivňuje.
Tato nová úroveň je mentální, tvůrčí. Mentální nikoli pouze ve smyslu
ducha, který se opětovně vyjadřuje v mentálních tradicích a kulturním výrazu
svého prostředí, ale ve smyslu živé a tvůrčí aktivity psýchy, která se
projevuje v originálních myšlenkách a individuálních citech, v samostatném
přístupu k vnitřním a vnějším skutečnostem života.
Pouze v tomto druhém případě můžeme ve věku dvaceti osmi let hovořit o
"druhém zrození" neboli "zrození duše". Musí být ovšem jasné, že nativita duše
má pouze psychologický význam, který nelze vztáhnout k událostem ve fyzické
rovině. Je to symbol - semínko formy a rytmu uvnitř rozvíjení individuálního
jáství v případě, že se jako takové postupně stane realitou.
Nejlepším způsobem, jak tuto nativitu vypočítat, se zdá být následující
postup:
1) Najděte progresivní medium coeli a ascendent v době
osmadvacátých narozenin, dvacet osm dní po narození osoby a místo a hodinu
narození. Určete stupně progresivních domů ve zvěrokruhu.
2) Vypočítejte pozice tranzitujících planet v okamžiku dvacátých
osmých narozenin. Jako základ použijte původní hodinu narození, opravte ji
však, jestliže má místo bydliště v době dvacátých osmých narozenin jinou
zeměpisnou délku. Důvodem k této úpravě je skutečnost, že v humanistické
astrologii představují nativitní domy potenciální individuální faktor,
zatímco planety vypovídají o neustále se měnících vztazích mezi kolektivním a
individuálním. Progresivní medium coeli použijeme tedy proto, že druhé
zrození rozvíjí latentní individuální potenciality čerpané z faktu
prvního narození. Teoreticky se tedy zárodek ukrytý v aktu nezávislé fyzické
existence stává v osmadvaceti letech zárodkem aktivním. To je důvod, proč se
osy a hroty domů nativity "druhého zrození" jasně projevují v symbolech významu
potenciálního "zrození duše".
Hodinu narození pozměníme podle zeměpisné délky místa bydliště, protože
pozice planet odhalují nové osobní a sociální souvislosti, z nichž druhé
niterné zrození vyrůstá. Tyto souvislosti nemohou být vyvozeny z okolností,
které ovlivňují fyzické narození, protože jej nerozvíjí jako nový kontext, ale
vyjadřují jej v naprosto novém pojetí.
Naproti tomu zeměpisnou šířku nového bydliště v tomto případě pro domy
nepoužíváme, neboť nový kruh domů nepovažujeme za nový faktor, ale za rozvinutí
latentních potencialit nativity.
Nejdůležitější prvky nativity jsou tvořeny symboly, které se vztahují ke
stupňům hrotů domů a planet, stejně jako k pozicím planet v domech. Znovu
opakuji, že "druhé zrození" je idea, nikoliv fakt. Nachází se v rovině idejí,
obecných představ a symbolických obrazů. Proto musí být toto "druhé zrození"
vykládáno symbolicky a symboly stupňů tak nabývají neobyčejného významu.
Třetí zrození
Co bylo řečeno o "druhém zrození", platí i pro "zrození třetí". Použijeme
stejný způsob výpočtu, tentokrát pro padesáté šesté narozeniny. Ve třetím
období života by měly převládat síly syntézy a integrace. Prvek
"významu" by měl zaujmout místo "faktu" a "ideje", či spíše se projevit
v jejich sjednocení. Nyní je třeba pohlížet na fakta z pohledu idejí a vidět je
bytostně spojené v duchovní jednotě. Je třeba smířit protiklady neboli pochopit
jejich vzájemnou propojenost jako závislost na vyšším řádu, kterou
přijímají nezávislí duchové vzhledem k Myšlence či Ideálu. Akce a reakce již
nestojí proti sobě, ale každý faktor existence je chápán podobně jako funkční
interakce všech součástí celku.
Není samozřejmě nutné čekat až do šestapadesáti let, abychom takového
vidění světa dosáhli. Několika málo lidem se podaří jej prožít jako
experimentální fakt již před dosažením tohoto věku. Tato myšlenka v nich
může přebývat již od osmadvaceti let i déle, může se však uskutečnit jedině
tam, kde se stane skutečností, která dotyčnému odhalí zářící jádro významu.
Proto považujeme šedesátá léta lidského života za "věk filosofů" a třiašedesátý
rok za věk duchovní integrace, neboť spojuje cykly kolektivního rozvoje
(devítiletý cyklus) s cykly individuálního rozvoje (sedmiletý cyklus): neboli 9
× 7 = 63. Sedmý, třicátý pátý a šedesátý třetí rok představují etapy utváření.
V této době ascendent přechází přes immum coeli nativity - a to je okamžik, kdy
se abstraktní může stát konkrétním a duše má možnost konkrétně se vtělit.
Udělejme malé shrnutí. První osmadvacetiletý cyklus je rekapitulací
psychologické zkušenosti lidského rodu, a podle humanistické teze o reinkarnaci
je i rekapitulací zkušenosti našich nejbližších předků. Ve věku 28 let je
minulost shrnuta. Nyní je na jedinci, aby jako potenciální individualita
započal novou stránku dějin lidstva - a své duše, jíž je partnerem (duše stále
spíše nevědomé než vědomé). Nativita "druhého zrození" ukazuje, co nového tato
nová stránka může přinést, jestliže ji uskutečníme. Druhých
dvacet osm let je jednak možnou reakcí na akci prvního cyklu, jednak je možnou
kompenzací předchozí etapy, neboť během této doby můžeme poopravit chybná
východiska, vybudovaná v mládí, vynést na světlo vědomí komplexy a tak je
vyřešit.
Během prvního cyklu (0-28 let) člověk usiluje o to, aby se stal tvůrčí
osobností cele v souladu se svým fyziologickým a duchovním dědictvím.
V druhém cyklu (28-56 let) se jedinec připravuje na to, aby se stal
nositelem univerzálních hodnot a zároveň potenciálně rozvíjel své jáství.
Během třetího cyklu (56-84 let) se připravujeme na smrt - to je etapa
supra-individuální neboli práh nového individuálního zrození, a jakožto
nositelé univerzálních hodnot se potenciálně vyrovnáváme s úkoly, které máme
vůči lidstvu (Člověku).
přetištěno z bulletinu Transformotor č. 13 – www.transformotor.cz
Více...
Zpět