Alexander Ruperti: Cesta k vědomí bytostného Já
I. HOROSKOPY TROJÍHO ZROZENÍ
1934 byla v časopise American Astrology poprvé uveřejněna teze Dane
Rudhyara o výpočtu nativit "druhého" a "třetího" zrození v období dvaceti osmi
a padesáti šesti let (viz též Rudhyar Astrology of Personality, New York
1936, 1994/Astrologie de la Personnalité, Ed. Librérie de Médicis ).
Tato Rudhyarova teze vychází z dělení čtyřiaosmdesátiletého
cyklu Urana do tří fází, které představují cyklus přeměny tvora zprvu druhové a
biologické úrovně, soustředěného na své ego, ve skutečnou individualitu,
vědomou si své pravé funkce uvnitř lidského společenství, a následně ve vědomě
transpersonální bytost, v pravého a v pravdě aktivního účastníka na dovršení
životního údělu člověka.
Tyto fáze odrážejí tři podstaty celistvé lidské bytosti -
tělo, duši a ducha. Pouze první z nich, fyzické tělo, je konkrétním,
materiálním projevem této celistvé bytosti. Představuje fakt naší existence. Je
prostředníkem, kterým archetypální lidská bytost projevuje všechny své
schopnosti. Nejsme však pouhé tělo, a proto každý z nás může v určitém čase
nechat vyjevit své vlastní jáství (ipséité), které odráží duši - druhou
základní podstatu celistvé bytosti. Všichni jsme tedy potenciálně schopni rozvíjet určité vrozené, pro většinu z nás
netušené schopnosti a včlenit tak do rozměru těla
rozměr duše. Astrolog může usuzovat na projevení této duchovní potenciality,
dřímající v každé lidské bytosti, podle věku dvaceti osmi let a podle
charakteru nativity, kterou pro tento věk vypracuje. Je samozřejmě jasné, že
"nativita duše" má pouze psychologický význam, který nemůže sloužit k určení
událostí na fyzické rovině. Je to symbol - semeno formy a rytmu rozvíjení
skutečně individuálního jáství v případě, že se
toto jáství jako takové stane postupně realitou.
Jestliže jedinec ve svých osmadvaceti letech
skutečně projde zkušeností "druhého zrození" a
pokud se oddělí od normy a vynoří se z kolektivní
matrice lidského rodu, pak od svých 28 let začíná postupně budovat svůj život
na úrovni psycho-mentální. Jeho jáství se projevuje stále samostatněji, nikoliv
však jako reakce proti kolektivní normě, ale jako
kvalita bytosti doplňující a oživující kolektivní vidění věcí.
Tato fáze procesu nás vede do věku padesáti šesti let, kdy
přichází možnost "třetího zrození" na úrovni "ducha". Postupné začleňování
duševního rozměru do rozměru duchovního nám umožní dosáhnout transpersonální
dimenze. Vtiskneme pak životu na psycho-mentální úrovni svou osobitost, a tím i
nové a celostnější porozumění skutečnosti, které rozvíjí naši schopnost žít
duchovně, to jest jako agens ducha. Uvědomíme si, že patříme do "vyššího"
společenství individuálních bytostí, transpersonálních prostředníků ducha.
Staneme se každý podle svých možností služebníky lidského pokolení a moudrosti
pocházející z naší účasti na Díle člověka.
Dělení jakéhokoliv cyklu na tři fáze je všeobecně platnou
daností, vlastní samotné povaze procesu vývoje, ať již biologického,
intelektuálního, či duchovního. Hovořili jsme již o trojnosti těla, duše a
ducha. Základem formální logiky je sylogismus (úsudek,
vyvozený na základě tří tvrzení) - teze, antiteze ab synteze,
představující cyklus vývoje intelektuální logiky. V obecnějším a živočišnějším,
nebo dynamičtějším slova smyslu hovoříme o akci - reakci
- interakci. Můžeme se též zmínit o psychologicko-sociologické trojici
termínů závislost, nezávislost a vzájemná
propojenost. Avšak za trojici, která nejpřesněji odpovídá "trojímu
zrození", se dá považovat následující: fakt -
idea (idea) - význam (signification).
Můžeme se též zmínit o psychologicko-sociologické trojici termínů
závislost, nezávislost a vzájemná propojenost. Avšak za
trojici, která nejpřesněji odpovídá "trojímu zrození", se dá považovat
následující: fakt - idea (idea) - význam
(signification). Můžeme ji též formulovat abstraktněji:
nevědomí společenství - individuální vědomí a jejich
propojení v akci (synthesis in action).
Fyzické narození a tělo jsou faktem nezávislé
existence, konkrétním a nezpochybnitelným. V tomto významu jsou také základem
všeho, co se týká každé individuální živé bytosti. Nativita je astrologickým
faktem, založeným na prvním nádechu a výdechu, počátku na matce nezávislé
existence.
"Fakt " existuje nezávisle. Prostě JE. Reálným se však stává
teprve tehdy, kdy jej společenství lidí jako takový uzná. Pokud si toto
uvědomíme, můžeme propojit první pojmy trojic, o nichž jsme hovořili výše:
fakt a nevědomé
společenství. Fakt je kolektivní hodnota, stejně jako jsou fyzické
narození a tělo faktem i kolektivní hodnotou zároveň. Tělo, zejména v okamžiku
narození, představuje tu část celistvé lidské bytosti, v níž kolektivní hodnoty
převládají. Novorozenec je čistým a prostým výsledkem vlivů a dědictví
předcházejících generací. Jeho vnitřní reakce jsou především a téměř úplně
fyziologické: čerpají z nevědomí společnosti lidského rodu. Zde dostáváme
paralelu: fakt-společenství-nevědomí-tělo, k nimž
je třeba přidat závislost a tezi. Novorozenec je ve svém přežívání téměř zcela závislý na
okolí a k tomu všemu je fyzické narození a tělo "předpokladem" pro celý život
této zvláštní lidské bytosti. Každá žena či muž je především plodem dědictví
svých předků.
Další informace
Zpět